ecranele si copiii
iMaMA

Cum protejăm ochii copiilor într-o lume tot mai digitală

Nu e o noutate că expunerea prelungită a copiilor la ecrane (de orice tip) vine la pachet cu o serie de efecte dăunătoare. În toți acești ani, noi, părinții, am căutat și încercat deopotrivă tot felul de metode pentru a ține copiii departe de televizor, gadgeturi și device-uri, dar a venit pandemia și, odată cu ea, ne-am înghesuit cu toții în online – pentru muncă, școală, grădiniță, ba chiar și relaxare. Ce se întâmplă cu ochii micuților, asta e întrebarea!

Am ascultat cap coadă discuția emisiunii online Părinte, încotro? #1 Cum gestionăm relaţia cu tehnologia și cum protejăm ochii copiilor, susținută de Forbes Kids. Invitații întâlnirii au fost: Dr. Pop Mărioara (Medic primar oftalmolog cu specializare în oftalmopediatrie), Anca Serea (Mama a șase copii, prezentatoare TV & influencer) și Olivia Petre – coach & specialist în comunicare. Moderator: Raluca Michailov, owner Forbes România.

Las mai joc câteva informații cu privire la sănătatea oculară a copiilor într-o lume din ce în ce mai digitală, oferite de Dr. Pop Mărioara, medic primar oftalmolog cu specializare în oftalmopediatrie.

Timpul optim în fața ecranelor

În principiu, copiii mai mici de 2 ani nu ar trebui expuși la ecrane. Începând cu vârsta de 2 ani, timpul de expunere poate fi de aprox. 30 de minute cumulat. Putem ajunge la o oră, în jurul vârstei de 3- 4 ani; iar la 5-6 anișori ne ducem spre două ore. Realitatea, știm cu toții, depășește cu mult aceste recomandări de timp.

Pericolul luminii albastre a ecranelor

Ecranele telefoanelor şi tabletelor emit o lumină albastră care poate provoca la copii dureri de cap, de ochi, usturimi, mâncărimi, fotofobie, clipit des sau oboseală oculară.

În plus, lumina albastră emisă de ecrane și efectul de hipnoză pe care îl are televizorul sau telefonul asupra copiilor fac ca aceștia să sufere de așa numitul ochi uscat. Stând în fața unui ecran, uităm să clipim și, odată cu clipitul, să umezim suprafața ochiului cu o peliculă nouă de lacrimi.

Majoritatea studiilor, însă, pe care le avem la îndemână și care au punct comun cu timpul petrecut în fața monitoarelor se intersectează în cuvântul miopie (capacitatea de a vedea la depărtare). Numărul cazurilor de miopie a crescut dramatic în ultimul an, iar previziunile spun că 50% din populația globului va fi mioapă până în anul 2050, atrage atenția Dr. Pop Mărioara, Medic primar oftalmolog.

Vizitele la oftalmologic

Dr. Pop Mărioara subliniază faptul că niciodată nu este prea devreme pentru un consult oftalmologic. E indicat ca un sugar născut la termen și sănătos, de exemplu, să fie văzut de medicul oftalmolog în intervalul 6 luni – 1 an. Dacă totul este în regulă, micuțul poate fi văzut în jurul vârstei de 3 ani, apoi la 5-6 ani. După ce copilul începe școala, efortul ocular este mult mai intens, iar vizetele la oftalmolog ar trebui să fie anuale, pentru cei diagnosticați cu diverse probleme – mult mai des. Copii cu miopie se consultă la interval de 6 luni.

Câteva recomandări pentru a ne menține ochii sănătoși

📌  Să stăm cât mai mult afară, minim 2 ore pe zi, pentru că lumina naturală produce vitamina D, iar în lunile cu „r”să se administreze suplimente de vitamina D.

📌 Să respectăm regula 20-20-20. La intervale de 20 de minute, timp de 20 de secunde, copilul ar trebui să se uite la o distanță de 20 feet (cam 6 metri). Cu alte cuvinte, să se uite pe geam, în zare sau să stea cu ochii închiși 20 de secunde.

📌 Să clipim mai des și, dacă este nevoie, să folosim lacrimi artificiale cu încredere.

📌 De luat în calcul ochelarii cu filtru de calculator – acel filtru blue control care filtrează 30% din lumina albastră produsă de monitoare. Sunt ochelari fără dioptrii neapărat.

📌  Să avem grijă unde poziționăm monitorul. Televizorul ar trebui sa stea la o distanță de  3m de copil, telefonul – la 30 cm, iar monitorul (laptop, calculator) – la o distanta de un braț.

📌 Când se lucrează la laptop, sursa de lumină să vină din spatele copilului, nu din față.

📌 Ideal ar fi să folosim lumină naturală pe cât de mult posibil.

📌 Fără monitoare cu minim 60 minute înainte de somn.

CONCLUZIA este simplă! Nu ne putem opune evoluției lumii și a tehnologiei și, nici măcar, nu putem nega avantajele ecranelor şi a device-urilor de ultimă oră în viaţa noastră şi a copiilor noștri. Însă, și în acest caz, moderația și echilibrul reprezintă cheia unui stil de viață sănătos și asumat.

Tina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *