Începutul de an școlar este un mare eveniment, iar acest „mare” poate însemna emoții, anxietăți, întrebări, temeri și bucurii deopotrivă. Fie că avem copii de grădiniță sau școală, se impune un soi de pregătire cu privire la (re)întoarcerea în colectivitate, pregătire care este imposibil de realizat de astăzi pe mâine. Și, pentru că niciodată nu e prea devreme sau prea târziu (sau prea mult) pentru un asemenea subiect, am extras din emisiunea „Părinte, încotro?” by Forbes Kids câteva idei revelatoare formulate de Urania Cremene – Expert în parenting, autoarea programului All About Parenting. Sper să vă fie de ajutor!
Să-ncepem cu începutul! Pentru a evita alergatul prin casă ca „puii fără cap” atât de specific începutului de an școlar (și nu numai), Urania recomandă trei lucruri mari și late. Unu: stabilirea din timp a unei rutine zilnice cu privire la programul de somn (aceeași oră de culcare și trezire în fiecare zi. Oră potrivită de culcare, aha!). Doi: să-i ajutăm pe copii să-și clădească responsabilitatea și să înțeleagă că școala și temele sunt treaba lor, nu a părinților; Trei: să nu transmitem mesaje de genul „gata a început școala, s-a terminat distracția”, cum avem majoritatea dintre noi tendința să o facem. Școala nu este unicul scop pentru care copiii noștri există. Viața lor cu totul trebuie să ofere și șansa de a se mișca, de a face sport, de a fi cu părinții, de a se întâlni cu alți prieteni.
În ceea ce privește responsabilitatea, IMPORTANT de reținut, aceasta este o trăsătură care se clădește pas cu pas, de la vârste foarte mici și care nu are legătură doar cu școala și temele. Oricât de blând și părintește ar suna, e greșit să „ne facem ghiozdanul” și să „ne facem temele” cu copiii. Folosirea acestui plural aparent inofensiv diminuează responsabilitatea. Efectiv, copiii nu înțeleg că temele, ghiozdanul, școala sunt responsabilitatea lor. Rolul nostru este acela de a crea contextul, de ai ajuta acolo unde nu știu, de ai sprijini să se organizeze și să găsească resurse dacă nu le au, dar nu e treaba noastră să le facem temele și nu e treaba noastră școala lor. În momentul în care reușim să creăm această convingere a responsabilizării, lucrurile se desfășoară diferit, iar în timp nu va mai fi nevoie să împingem, să forțăm, să le repetăm la infinit ce au de făcut.
În contextul în care succesul copilului a devenit obiectivul aproape a fiecărui părinte, e bine să fim atenți și la programul activităților extra-școlare. Urania Cremene consideră că e suficient să optăm pentru una, maxim două activități pentru copil. Are mult mai mult sens să te concentrezi pe o activitate care îți face plăcere și o duci mai devreme la un nivel la care să te simți competent, decât dacă te împrăștii în toate direcțiile. Și, în plus, măcar de două ori pe săptămână, după școală sau grădiniță, Urania sugerează să recreăm acel „afară” de pe vremea noastră, care poate să fie în propria sufragerie sau în curte. Joacă liberă înseamnă creativitate și autonomie.
Și încă ceva foarte, foarte important. În momentul în care avem un pas de făcut cu copilul în orice direcție care nu este „acasă”, trebuie să plecăm la drum cu încredere. Practic, dacă eu ca părinte nu am încredere în locul în care îmi duc copilul (în acea instituție, în acea persoană, în acele cadre didactice), cum aș putea spera la acel transfer al autorității, al grijii, al atenției, al iubirii, al familiei extinse?! Țelul este să clădim o comunitate în care fiecare este responsabil și fiecare este important; să construim un triunghi părinte-profesor-copil din care copilul are întotdeauna de câștigat.
„Sunt un promotor al educației și cred că educația în toate formele ei – fie că vorbim de zona spirituală, emoțională, fizică, vocațională, relațională sau financiară – este aceea care ne ajută să devenim, să creștem, să ajungem cea mai bună variantă a noastră. Asta înseamnă că școala nu este și nici nu poate fi singura cale prin care ne putem ajuta copiii să devină. Încurajez părinții să facă o prioritate din educație, reușind astfel să dea mai departe acest mesaj copiilor. Învățarea nu se termină niciodată și nu are legătură doar cu școala.”, Urania Cremene – Expert în parenting, autoarea programului All About Parenting.
Emisiunea Părinte, încotro? Back to school sau despre cum ne pregătim copiii de colectivitate poate fi urmărită pe pagina de Facebook Forbes Kids, secțiunea Video.